Batteriåtervinning i industriell skala möjlig med laserprocess från Trumpf

Läs hela artikeln här


För första gången kan biltillverkare och batteritillverkare nu återvinna använda eller defekta batterier från elbilar i industriell skala med laserteknik från TRUMPF. Företaget har utvecklat lasersystem som skär förbrukade batterier på ett säkert sätt och tar bort de värdefulla råvarorna från batterifolien.

”Att återvinna batterier är ekologiskt vettigt och kan, tack vare laserteknik, nu även implementeras ekonomiskt. TRUMPF kan dra nytta av omfattande expertis inom lasersvetsning och skärning för tillverkning av elbilsbatterier. Vi har arbetat med alla ledande bil- och batteritillverkare i flera år. Vi har införlivat denna erfarenhet i utvecklingen av de nya processerna”, säger Hagen Zimer, ansvarig för laserteknik på TRUMPF. Nyheten presenterades på Battery Show Europe i juni.

Marknaden för återvinning av elbilsbatterier är stor
”Det finns idag inga elbilsbatterier utan värdefulla råvaror som kobolt, litium eller nickel. Utvinningen av dessa råvaror är dock dyr och inte alltid hållbar. Tillverkarna måste också acceptera långa och osäkra leveranskedjor. Dessutom kräver EU en återvinningsgrad på upp till 90 procent för batterier. – Branschen måste därför återvinna i stor skala. Marknaden för laserprocesser för återvinning av batterier, som för närvarande växer fram, är enorm”, säger Alexander Sauer, chef för Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA. Bara i Europa kommer industrin att behöva återvinna 570 000 ton batterimaterial årligen från 2030.

Lasrar säkerställer höga återvinningsgrader
Elektroderna för nya battericeller är skapade som folieremsor belagda med värdefulla material som kobolt och nickel. I en framtida återvinningsanläggning kan laserprocesser ta bort det tunna lagret från folien. Tillverkare kan samla upp det dyrbara dammet och bearbeta det för nya beläggningar. Fram tills nu var det inte ovanligt att kilometer med belagda folier hamnade som avfall i soporna.

I framtiden kan laserteknik även användas för att återvinna batteripaket. Laserteknik är det enda sättet att säkerställa en effektiv och automatiserad demontering, till exempel att ta bort locken från batterier eller att skära av kablar. Råvarorna kan sedan sorteras och de battericeller som fortfarande är användbara kan separeras och återanvändas direkt. Fram till nu har demontering av elbilsbatterier varit en manuell process – ett mödosamt, långsamt och ibland farligt arbete.

En av TRUMPF:s anställda förklarar var lasern kommer att öppna batteriet.